11 Ağustos 2016 Perşembe

Tuvalet eğitimine başlarken


Tuvalet eğitimine başlarken bebeğinizin/çocuğunuzun bazı sinyalleri veriyor olması gerekir.

Genellikle eğitime 1,5-3 yaş aralığında başlanıyor. Bu süreçte çocuğunuz birazdan aşağıya yazacağım belirtileri göstermiyorsa ve fakat siz hazır olduğunu hissediyorsanız deneyin derim. 😉

Geç diyen de olacak erken diyen de; çocuğunuzu sizden daha iyi kimse tanıyamaz ve denemekten de bir şey kaybetmezsiniz sonuçta. Eğer hazır olduğunu hissediyorsanız bir şans verin derim.

Kendinize bir süre belirleyin önce, mesela 10 gün-2 hafta gibi. Bu süreçte hiç bir ilerleme olmazsa o zaman erteleyin.

Genellikle yaz ayları bu iş için en uygunu. Halılar kalkıyor, sık sık yıkamak gerektiği için üşütme ihtimali azalıyor faka yine de çocuğunuz hazır değilse yazı kaçırmamak için zorlamayın. Bence mevsim geçişlerinde biraz daha zor olabilir ama kışın da bu iş gayet iyi yapılabilir. Sonuçta evler yine sıcak oluyor üstelik de yaz aylarının aksine dışarıya daha az çıkıldığı için tamamen bu işe odaklanabilirsiniz.

Bunlar elbette benim kişisel görüşüm...

Yazılarımı düzenli okuyanlar bilir; asla tek bir kaynağa bağlı kalmam, konu hakkında çeşitli kitaplar okurum, internetten araştırırım, elbette tecrübeli annelere ve doktorumuza danışırım, sonrasında ise kızıma uygun şekilde uyarlarım. Bu konuda da okumak istediğim birkaç kitabi kenara not etmiştim, planlarımda bu yaz yoktu açıkçası fakat Kumsal hızlı çıktı ve okumaya fırsatım olmadı.





Araştırmalarım sonucu, tuvalet eğitimine başlamadan dikkat etmeniz, yani çocuğunuzda gözlemlemeniz gereken hususları aşağıda sıraladım. Bunların tamamı olmasa da birkaçını yapabiliyor olması hazır olduğuna işaret olabilir. Şöyle ki;

-Kaka veya çişinin geldiğini söylüyorsa, ya da rahatsız olduğunu belli ediyorsa
-Kaka ve çiş yaptığını anlayabiliyorsanız (genellikle sabit bir noktaya bakıp, hareketsiz kalırlar, kuytu bir köseye geçebilirler veya çömelebilirler)
-Söylediklerinizi anlıyorsa. Burada kastettiğim getir götür gibi basit komutları yerine getirebilmesi.
-Öğlen ve/veya gece uykularından kuru kalkıyorsa.
-Uyanıkken 2-3 saat bezi kuru kalıyorsa, deneyin derim. 😉


Tuvalet eğitimine başlarken çocuğunuzun klozetten korkup korkmadığı çok önemli bir faktör. Eğer korkuyorsa ki bazı çocuklarda oluyormuş o zaman önce lazımlık almanız gerekecektir. Fakat korkmuyorsa bence hiç almamak en iyisi, sonrasında bir de tuvalete alıştırmanız gerekecektir.

İlk seferlerde lazımlık ya da klozet aparatına oturmak istemiyorlar. Bu aşamada kıyafetlerini çıkarmadan oturmalarını sağlayabilirsiniz. Benim kişisel fikrim oyuncak gibi görmelerine izin vermemeniz. Fakat keşfetmelerine de izin vermeniz iyi olacaktır. Ben kızıma klozet aparatı aldığımda bir süre elinde dolaştırmasına, bulduğu yerde üstüne oturmasına falan izin verdim. Ama öbür gün uyandıktan sonra kesinlikle vermedim, bıraksaydım eğer oyuncak gibi her yere götürecektir yoksa. 'Bundan sonra kakamızı buraya yapacağız' gibi kısa, net açıklamalar yaptım.




Bolca külot almanızı tavsiye ederim. Ben 3 tane alıştırma külotu ve 7'li paket normal külot aldım. İlk günler yetirmediği için elimde de yıkamak zorunda kaldım. Yani rakamlarınızı ona göre ayarlayın. 😉 Alıştırma külotları kalın olduğu için geç kuruyor bunu da mutlaka göz önünde bulundurun.
Tecrübe etmiş bir anne olarak bu alıştırma külotları çok mu gerekli derseniz, bence değil. Zira ondan da taşıyor. Şöyle düşünebilirsiniz; ince bir kumaşa su dökmekle ve kalın bir kumaşa su dökmek arasındaki fark. Her hal ve şartta çok yaptığı zaman sızıntı yapıyor. Zaten amacı da bez gibi kuru tutmak değil, ıslaklığı hissetmesi, fakat yine de sızdırmamasını bekliyordum yani aslında az yaptığında sorun yok ama çok kaçırdığında normal külottan bir farkı kalmıyor.
Eğitime başladığımızda parka ayni düzenizle gitmeye devam ettik ve ilk günler çok işime yaradı, en azından ayaklarına kadar çis olmadı. 😄😅







Eğer çocuğunuz çiş yaptığında rahatsızlık hissetmiyorsa yani hiçbir tepki vermiyorsa o zaman dar bir pantolon ya da tayt giydirin. Böylece ıslaklık aşağı indiğinde bir terslik olduğunu fark edecektir. Ayrıca üzerini hemen değiştirmek yerine birkaç dakika o şekilde bırakın ki farkına varsın. Ve mutlaka her seferinde yumuşak bir dille 'çiş mi yaptın canım, olsun, bir dahaki sefere tuvalete yaparız, hadi gidip üstümüzü değiştirelim' gibi anlaşılır, yapıcı cümleler kullanın.

Kakasını veya çişini tuvaletini yaptığında büyük tepkiler göstermemenizi de tavsiye ederim. Bu olması gereken, normal bir durum dolayısıyla ödül vs. gibi büyük tepkiler beklenti oluşturacaktır. Tuvaletini yaptığında aferin deyip öpebilirsiniz mesela. Ardından beraber sifona basıp kakasına/çişine beraber el sallayıp koşakal deyin. 😉

Yine eğitime başlamadan bu konu için hazırlanmış çocuk kitaplarından da faydalanmanız işinizi kolaylaşacaktır emin olun. Öncesinde beraber okuyabilir sonrasında da tuvalete oturtabilirsiniz mesela. Ben bu konuda 2 kitap aldım. Resimleri aşağıda. İkisini de kesinlikle tavsiye ederim. En yakın zamanda incelemesini de koyacağım ama bu arada almak isteyenler olursa, her iki kitapta da olay lazımlıkla anlatılmış, bilmenizde fayda var. Biz mesela lazımlık almadık, kullanmıyoruz, ben okurken tuvalete diye çeviriyorum, hiç bir sorun da olmadı. Fakat yine de belirteyim ki seçiminizi ona göre yapın.




Eğitime başlarken hafta sonunu seçmeniz iyi olacaktır. Eşiniz eğer yardımcı olursa çok daha kolay geçecektir süreç. İlk günler cidden çok yorucu ve stresli geçiyor. Çocuğa ne kadar az yansırsa o kadar iyi, dolayısıyla eğer eşiniz yardımcı olmuyor/olamıyorsa da bir yakınınızdan en azından ilk 2-3 gün için yardım isteyebilirsiniz. 😊

Yine birkaç gün içerisinde gündüz alışkanlığımızı nasıl kazandık, neler yaptık, tuvalette nasıl oyaladım hepsini detaylıca yazacağım. 😉

Bolca sabır, şans ve kolaylıklar diliyorum.

Sevgiler,
XOXO 😉


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder